Klienci kupują od tych, których znają.
Czytelnicy to także klienci dlatego czytają najczęściej książki autorów, których już poznali, polubili, którym zaufali, czyli tych, którzy mają markę. Nawet jeśli kolejna książka tego autora nie będzie tak dobra, jak poprzednie, to i tak sprzedaż będzie wysoka, bo mocna marka osobista to niemalże gwarancja sukcesu.
Poznaj•Polub•Zaufaj•Kup
Tego procesu nie da się skrócić. Każdy przez niego przechodzi, nawet jeśli nie zdaje sobie z tego sprawy. Zastanów się teraz, czy Ty jako konsument kupujesz produkty lub usługi od przypadkowych osób? Zapewne nie. Najczęściej robisz zakupy w swoich ulubionych sklepach, chodzisz do jednego stomatologa, fryzjera, kosmetyczki, masz swoje ulubione marki odzieżowe i lubisz konkretnych pisarzy. Chyba nie powiesz mi, że namiętnie czytasz książki debiutujących autorów? To dlaczego czytelnik z tysiąca innych propozycji miałby wybrać właśnie Twoją książkę?
Dlatego promocja książki, promocja autora, a także poruszanego w książce tematu, jest kluczem do sukcesu.
„Dlaczego ja miałabym/miałbym zajmować się promocją siebie i swojej książki, przecież to nie moja rola, tylko wydawnictwa. Jeśli wydawca zdecydował się na wydanie mojej książki, to powinien zająć się jej promocją. Ja nie mam pojęcia jak to robić. Umiem pisać i na tym się znam, a marketing to nie moja bajka”. Te słowa często słyszałam od autorów.
Na początku literackiej drogi, kiedy Twoje nazwisko, Twoja twarz, Twoja literatura nic nikomu nie mówią, nakłady finansowe, które wydawnictwa są w stanie przeznaczyć na promocję, są po prostu znikome. Powiem więcej, jeśli w ogóle są, to i tak masz dużo szczęścia, bo nie wszyscy wydawcy mają na to budżety.
Kiedy jesteś debiutantem, to można powiedzieć, że przechodzisz „okres próbny”.
Jeśli zakończy się pozytywnie, co oznacza, że sprzeda się cały pierwszy nakład Twojej książki,
wydawnictwo dużo chętniej zainwestuje w Ciebie, w przyszłości. Wydawca to nie instytucja charytatywna, lecz przedsiębiorca, który musi generować zysk, aby utrzymać się na rynku. Dlatego każda książka jest traktowana jak oddzielny projekt. Określany jest jej nakład, budżet kosztowy, a także oczekiwany zysk z inwestycji.
Pierwsze wydanie książki debiutującego autora ma zwykle bardzo ostrożny nakład (choć zdarzają się wyjątki), a sprzedaż powinna zapewnić wydawnictwu przynajmniej zwrot poniesionych kosztów. W zależności od rangi i możliwości wydawców nakłady książek, myślę tu o powieściach, różnią się i to nawet bardzo.
Znam wydawnictwa, które wydają jedynie trzysta egzemplarzy danego tytułu i takie, które nie schodzą poniżej trzech tysięcy. Im większy nakład, tym większe szanse na wygenerowanie budżetu promocyjnego, ale przecież nikt nie będzie ponosił ryzyka dla nieznanego autora. Dlatego przy pierwszej, drugiej, trzeciej książce promocja polega głównie na współpracy z blogerami, recenzentami. Dopiero w miarę wzrostu Twojej rozpoznawalności, będziesz mógł/mogła liczyć na szersze kampanie promocyjne.
Kiedy staniesz się znanym i cenionym pisarzem/pisarką będziesz dostawać zaproszenia na spotkania, wywiady do radia, telewizji, prasy. Dziennikarze chętnie będą o Tobie pisać, ale zanim to nastąpi, musisz wziąć sprawy w swoje ręce.
Katarzyna Bonda - popularna autorka kryminałów, też miała trudne początki. Czy wiesz, że nikt nie chciał wydać jej pierwszej książki? Minęły trzy lata, zanim znalazła wydawcę. Jednak nie poddała się, w tym czasie postawiła na pracę (napisała kolejną książkę) i na budowanie swojej rozpoznawalności. Sukces przyszedł, bo dobra książka plus dobra promocja zawsze się sprawdzi.
Dziś Katarzyna Bonda to bardzo silna marka osobista, jej konta w social mediach mają po kilkadziesiąt tysięcy fanów, a każda kolejna powieść sprzedaje się w olbrzymich nakładach.
Dlaczego podaję przykład Bondy? Bo ta, nosząca sukienki w groszki autorka, jest świetnym przykładem profesjonalnego budowania wizerunku. Potrafiła połączyć kobiecy image z literaturą kryminalną, gdzie krew, przemoc i trupy są wpisane w gatunek.
Tu nie ma przypadkowości: Bonda dba o swój unikalny styl, koncentruje się na jednym rodzaju literatury i stawia na profesjonalne zdjęcia.
Znam autorów, którzy po nieudanym początku zniechęcili się, załamali, przestali wierzyć w swój talent i pisać. Gdyby wtedy zaczęli działać: pracować nad promocją siebie, książki, budować własną markę - dziś pewnie byliby sławni, a wydawcy przychodziliby do nich z propozycjami współpracy, bo mocne nazwisko – to kura znosząca złote jajka.
Nie pozwól, aby Twój talent i Twoja praca poszły na marne. Ty też możesz stać się znanym pisarzem.
Porozmawiamy, o tym, co możesz zrobić, abyś stał się bardziej rozpoznawalnym autorem.
Kiedy poznałam Wiolettę Piasecką, miała na koncie dwadzieścia dziewięć książek, kilkanaście scenariuszy teatralnych, słuchowiska radiowe i wszystko było skierowane do młodego czytelnika.
Prowadziła wiele spotkań dla dzieci, na których występowała w stroju wróżki. W pewnym momencie zapragnęła czegoś innego, nowego, tym bardziej że od dawna po głowie chodziły jej gotowe historie na powieść dla dorosłych.
Zmiana gatunku oznaczała jednak znalezienie nowego wydawcy, zmianę wizerunku Autorki oraz dotarcie do nowej grupy odbiorców, czyli wszystko trzeba było zacząć od początku.
W. Piasecka postanowiła zaryzykować. Nie było łatwo, ale wydawca w końcu się znalazł i pierwsza powieść dla dorosłych pt. „Przyjdzie pogoda na miłość” ukazała się w październiku 2020 roku. Wtedy nam zaufała. Spotkałyśmy się na sesji fotograficznej, przeprowadziłyśmy wywiad i ustaliłyśmy zasady promocji.
Dałam szansę marzeniom - fragment wywiadu.
"Książka dla dorosłych od kilku lat stała się moim marzeniem. Kocham pisać dla dzieci, a jednak czegoś mi brakowało. Z czasem odkryłam, że brakuje mi chyba kontaktu z czytelnikami. Takiego bezpośredniego i prawdziwego. Pisze się w samotności, czasami książka powstaje w kilka miesięcy, a czasami w kilka lat, ale gdy jest gotowa, chcemy być zauważeni i docenieni. My artyści jesteśmy łasi na komplementy. Potrzebujemy aplauzu. W dobie mediów społecznościowych kontakt z czytelnikiem jest na wyciągnięcie ręki. Dorosłej ręki. Ale tak naprawdę na zmianę targetu odbiorców miało wpływ wiele czynników. Jednym z nich była również męcząca poprawność polityczna w książkach dla dzieci. Powieść dla dorosłych pisało mi się z dużo większą swobodą".
Ma na swoim "nowym" koncie osiem powieści dla dorosłych i podpisała kontrakt z jednym z największych wydawnictw, ma coraz liczniejszą grupę fanów, nową stronę internetową, a każdy jej kolejny tytuł jest na szczycie rankingów sprzedaży książek obyczajowych, a także wypożyczeń bibliotecznych.
Fotografie, które powstały podczas sesji wizerunkowej widzimy na okładkach jej kolejnych książek, na stronie internetowej Autorki, w wywiadach, na plakatach, zakładkach do książek, w grafikach na social media. Można powiedzieć, że to były dobrze zainwestowane pieniądze.
Wizerunek, dobre zdjęcia, promocja
Budowanie marki osobistej to proces tworzenia wizerunku, który jest unikalny, wyróżniający i skojarzony z daną osobą. Marka osobista jest szczególnie ważna dla Was autorów książek, ponieważ pozwala Wam zdobyć uwagę i zaufanie czytelników, a także umożliwia nawiązywanie współpracy z wydawcami i innymi osobami z branży.
Zacznij od ustalenia swojej grupy docelowej
Dla kogo piszesz książki i jak chcesz się pokazać swoim czytelnikom, czym się wyróżnisz? Koniecznie zrób profesjonalne zdjęcia, jednocześnie bądź sobą.
Daj się poznać swoim czytelnikom, recenzentom, krytykom literackim.
Informacje o Tobie, o książce, temacie, o miejscu czy problemie, który poruszasz w książce, to wszystko i każdy z osobna daje różnorodne możliwości działań promocyjnych. Niech o Tobie piszą, mówią, zapraszają na spotkania, festiwale.
Niech się dzieje. Weź sprawy w swoje ręce, a jeśli nie wiesz, jak i od czego zacząć…Zgłoś się do nas!
Zwykle zaczynamy od:
Bo dobre zdjęcia to podstawa i mają bardzo szerokie zastosowanie:
Artykuł do prasy i na www. Elektroniczna wersja pojawi się na stronie www.autorzywobiektywie.pl oraz w lokalnej prasie (gazeta z Twojego regionu), w mediach branżowych, a dodatkowo artykuł wyślemy do Australii. Współpracujemy z Tygodnikiem Polskim w Melbourne, który drukuje nasze artykuły w swoim czasopiśmie.
Zajmiemy się promocją Twojego wizerunku (zdjęcia z sesji) i Twojej książki w mediach społecznościowych.
Przygotujemy recenzję Twojej książki i udostępnimy ją na FB i Insta, na stronie www.autorzywobiektywie.pl oraz na www.lubimyczytac.pl
Zaprosimy Cię do programu AUTORSKI KWADRANS – spotkanie online, w którym będziesz mógł opowiedzieć o sobie i o swoich książkach.
Jesteście czarodziejkami. Zawsze czułam się bardzo skrępowana przy zdjęciach, a my przeszłyśmy się po Łazienkach Królewskich w Warszawie w cudownej, ciepłej atmosferze i powstało sporo niepowtarzalnych zdjęć. Już teraz zaczynam się cieszyć na kolejną sesję. Do rychłego zobaczenia! Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam serdecznie
JOLANTA KOSOWSKA
Autorka
To był cudownie spędzony czas. Będę się chwalić, chwalić i polecać.
Mam nadzieję, że to dopiero początek. Moi znajomi są zachwyceni i zazdroszczą mi takich pięknych zdjęć:) Mam też nadzieję, że moja powieść Wam się spodoba i nie zawiodę Waszych gustów.
ANNA STRYJEWSKA
Autorka
Profesjonalny makijaż zrobiony w salonie o 8 rano. Rzęsy tydzień wcześniej. Walizy z ciuchami przygotowane poprzedniego dnia. Pełna napięcia droga z Torunia do Warszawy.
Jak będzie? Czy wszystko się uda?
Na miejscu czekały już na nas dwie Fotografki – Dorota Duda i Marytka Czarnocka z Agencji Autorzy Książek w Obiektywie. Widziałyśmy się po raz pierwszy, ale od razu złapałyśmy nić porozumienia i wspólny rytm. Rozumiałyśmy się w pół słowa. Wypożyczony strój policjanta, kajdanki, kraty i wielkie, czerwone kwiaty maków – scenografia przygotowana bezbłędnie.
Kryminalna sesja okazała się nie lada przygodą. Chwile skupienia podczas pozowania, przeplatały się ze śmiechem. Obie fotografki to mega-profesjonalistki. Potrafią nie tylko uwiecznić na zdjęciu wygląd zewnętrzny, ale robią coś znacznie bardziej magicznego – ukazują duszę i charakter każdej z fotografowanych osób. Wydobywają wewnętrzne piękno. Zdjęcia z tej sesji znalazły się na okładkach moich książek, a także w niezliczonych tekstach reklamowych i promocyjnych.
Do fotografowania trzeba mieć nie tylko sprzęt i warsztat. Potrzebne jest jeszcze to COŚ! I one to mają. Polecam serdecznie!
MARGOTA KOTT
Autorka
Dwie pasjonatki Dorota Duda oraz Marytka Czarnocka tworzą fantastyczną Agencję Promocji Autorzy Książek w Obiektywie. Rzeczywiście w ich życzliwych obiektywach i pisarze i książki prezentują się fenomenalnie! Ta wspaniała promocja obejmuje nie tylko zdjęcia, ale również wywiady w polskiej i zagranicznej prasie. Każdej Autorce czy Autorowi polecam choć raz otulić się magią ich obiektywów. Niezwykła promocja książki i nas, pisarzy. Polecam z całego serca.
WIOLETTA PIASECKA
Autorka
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji, podczas której porozmawiamy o Twojej wizji na promocję książki i dobierzemy najbardziej efektywne działania.
Poznaj nas, polub, zaufaj.